Partnerportret Roland Smit

Foto van Roland Smit

Het partnerportret vertelt het verhaal vanuit het perspectief van een partner in het Biodivers Perspectief programma. Deze keer Roland Smit. 

Partner 

Bedrijfsnaam: Ketter & Co 
Naam: Roland Smit
contactgegevens: www.ketterenco.nl

Een tuin vol biodiversiteit 

Wat doet je bedrijf en hoelang al? 
Sinds vijf jaar ben ik als social designer aangesloten bij Ketter en Co. Wij zijn een collectief van verschillende makers, kunstenaars en ontwerpers die projecten initiëren en uitvoeren vanuit maatschappelijke vraagstukken. Ons uitgangspunt is altijd de lokale situatie met aandacht voor sociale, maatschappelijke, landschappelijke en natuurlijke ecosystemen.  

Waarom ben je aangehaakt bij Biodivers Perspectief? 
Het project Land & Hand is ontstaan vanuit het Stimuleringsfonds creatieve industrie. Het vraagstuk waarmee we aan de slag gingen was: hoe ziet de leeromgeving van de toekomst eruit? Hieruit ontstond het idee voor een inheemse eetbare tuin bij Fort K’ijk in Uitgeest. Deze tuin vol biodiversiteit is een landingsplaats voor de leerlingen en studenten, zowel educatief als om samen te werken met verschillende ondernemers.  

Welke voordelen heeft de aansluiting met BDP? 
Impact maak je samen; bedrijven en onderwijs samen. Door dit project kunnen we de studenten van het mbo en de leerlingen van het vmbo kennis laten maken met het belang van biodiversiteit. Ze ervaren en beleven dit tijdens het project, want het is echt. Ook de samenwerking tussen de verschillende niveaus, leeftijden en vakrichtingen is mooi om te zien want in de wereld na school is samenwerking ook heel belangrijk. Het bedrijf Wilderland ontwikkelt samen met studenten van Voeding (Alkmaar) een echt product namelijk Waterkefir. De studenten van Commercieel Ondernemen (Vonk Hoorn) bedachten en presenteerden hele mooie en verschillenden manieren om dit in de markt te zetten. We werken nu aan een mini-docu over het hele proces.  

Wat heb je er zelf van geleerd? 
Zelf vind ik het interessant en leerzaam dat we worden geleid door de natuur. We moeten er wel rekening mee houden, bijvoorbeeld met weersomstandigheden op dagen dat we willen zaaien en oogsten.  

Ik heb ervaren dat de studenten en leerlingen heel nieuwsgierig en kritisch zijn wat erg mooie discussies oplevert. Ze zijn heel sceptisch en willen weten waarom we doen wat we doen. Een excursie naar Landgoed Rorik in Beverwijk hielp enorm om te snappen wat de bedoeling van dit project was. Daarna waren de studenten lekker ‘aan het sponsen’, gingen enthousiast met hun opdracht aan de slag en waren ze echt heel leergierig. 

Wat heeft je kijk op je werkzaamheden veranderd? 
Het proces ging eigenlijk heel organisch. Dat is eigenlijk hoe ik altijd werk. Soms werden afspraken geannuleerd door veranderende omstandigheden (Covid) maar kwam er toch weer een oplossing voorbij zoals de samenwerking met Landschap Noord-Holland. Ook werkten we fijn samen met Medigran (zaden) en Wilderland bij Fort K’ijk.

Wat is het belang van integratie biodivers in onderwijs? 
In deze tijd hebben we echt een duurzaamheidsopgave. Wij, in het westen moeten hierin het voortouw nemen en ja dan begin je in het onderwijs. Het moet natuurlijk gewoon in het curriculum. Dit is juist belangrijk voor de nieuwe generatie. Met dit project krijgen ze de tools om met de biodiversiteit aan de slag gegaan. Het is een begin, er is nog heel veel te doen.