Wat is nieuw in Castricum? Vonk Natuurlijk!

Het sinds vorig schooljaar gestarte onderwijsconcept Vonk Natuurlijk vangt zich het beste in de termen nieuwsgierigheid, doelgericht, zelfstandig zijn en projectmatig onderwijs. “De leerlingen komen met een blij gevoel thuis na een dag school.” 

Vonk Natuurlijk startte dit schooljaar met veertig leerlingen. Docent Denise Schoppema is projectleider. “Ik geloof dat dit een goede aanvulling is op het reguliere onderwijs. Niet de methode van het boek of de docent is leidend, maar de eigen interesses, talenten, keuzes en niveau van de leerling. Voor de leerling die meer zelfstandigheid en flexibiliteit aan kan, is dit onderwijs een uitkomst. “De leerling mocht zelf een projectonderwerp kiezen, maar dat bleek bij de start keuzestress op te leveren. We kiezen nu samen een projectonderwerp en de leerling kan daarbinnen zelf bepalen waar hij naar op zoek gaat, welke info hij nodig heeft en hoe het project meerdere vakken in zich heeft. Waterdiertjes bijvoorbeeld, dat geeft ruimte voor biologieles, NaSk en Nederlands en wiskunde. De leerling gaat meer de samenhang zien tussen de vakken en wat je daarbinnen kunt en moet leren.”  
De leerlingen zitten met elkaar in een grote ruimte, met een lokaalopstelling in een hoek en banken en een boekenkast aan de andere kant. De docenten komen naar de ruimte toe, tussendoor werken de leerlingen in groepjes of alleen aan hun project. 

Voor de reguliere vakken gaan ze naar andere lokalen. Om de tien weken wordt een projectonderwerp gekozen en afgesloten met een presentatie. Vonk Natuurlijk is dit schooljaar in het eerste leerjaar gestart en zal met de leerlingen meegroeien. Er is altijd de uitdaging om ook voor te bereiden op het wettelijke examen en te voldoen aan de daaraan verbonden eisen. Denise: “Dus we blijven voldoen aan de wettelijke eisen richting het examen.” 

De mate van ouderbetrokkenheid voelt anders dan bij het reguliere onderwijs. “Het projectvoorstel dat hun kind maakt wordt thuis besproken. Daarbij hebben we een ouderklankbordgroep die gaat meedenken. Ook nodigen we ouders actief uit om aan het einde van elke periode de projectpresentatie van hun kind te bezoeken. Heeft de ouder zelf expertise in het project? Dan nodigen we deze ouder uit om een workshop of gastles te geven. We hebben de ouders ook verteld over de uitdagingen van een nieuw onderwijsconcept als dit. Je merkt daardoor meteen dat je meer begrip hebt. Ouders hebben het gevoel dat ze meer meekijken bij het onderwijs”, vertelt Denise. “En dat zorgt ervoor dat je samen problemen eerder de baas bent, dat je beter met specifieke leerlingen omgaat en dat er meer energie zit in het contact tussen school, leerling en ouders.” 

Les vanuit nieuwsgierigheid? Dat vraagt ook wat van de nieuwsgierigheid van de docent. Samen wordt er gekeken naar ‘hoe dat regulier gaat’ en wat ze bij Vonk Natuurlijk dan anders doen. “Minder toetsen, meer evalueren. Meer ondersteunen en coachen en minder vooraf bepalen. Het vergt natuurlijk wel omdenken van de collega's, maar ook wij mogen blijven leren. Soms moet je ter plekke beslissen dat iets toch anders moet en dat geeft niet. Het past juist heel goed bij de interne motivatie van docenten als het om lesgeven gaat. ” 

Vonk Natuurlijk