Vonk kiest voor tijd en ruimte in belang van het onderwijs

De conclusies uit het rapport Inspectie van het Onderwijs 

Eind april en tussen 21 mei t/m 14 juni is de Inspectie van het Onderwijs op bezoek geweest bij Vonk. Het bezoek bestond uit een vervolg op een eerder bestuursonderzoek. Daarnaast werden reguliere kwaliteitsonderzoeken en steekproefgerichte onderzoeken gedaan bij een aantal van onze opleidingen en vestigingen. Inmiddels is het eindrapport ontvangen door Vonk en wordt deze op 3 of 4 oktober a.s. op de website van de Inspectie openbaar gemaakt. 

Het bestuursonderzoek en de bevindingen 
Het bestuursonderzoek is een onderzoek dat vierjaarlijks bij ieder schoolbestuur in Nederland wordt gedaan. De Inspectie doet onderzoek op de zogenoemde BKA standaarden: besturing, kwaliteitszorg en ambitie. Vanwege de onvoldoende beoordeling van vorig jaar, heeft de inspectie op dit onderdeel een vervolgonderzoek gedaan bij Vonk. 
Op de drie BKA standaarden scoort Vonk nog geen voldoende. Dit overvalt het bestuur van Vonk niet. Het was bij het startgesprek in april al bekend dat er nog een weg te gaan is op deze onderdelen. Dit is in openheid en met een vooruitziende blik gedeeld met de Inspectie. Vonk durft daarmee keuzes te maken die volledig in het belang zijn van ons onderwijs en passend bij de koers van de organisatie. Bewust wordt tijd genomen én gegeven aan de stappen die nodig zijn richting het onderwijs van de toekomst en het bevorderen van eigenaarschap in het onderwijs. De Inspectie waardeert de openheid waarmee Vonk het onderzoek in is gegaan. 

De conclusies vanuit de kwaliteitsonderzoeken en steekproefgerichte onderzoeken in het onderwijs 
De inspectie heeft veel positieve ontwikkelingen en mooie voorbeelden gezien binnen ons onderwijs. Bij zowel het vmbo als mbo is het onderwijsproces qua begeleiding en lesgeven op orde. Wel is binnen de kwaliteitscyclus aandacht nodig voor planmatig werken, analyseren en evalueren. Dit is in lijn met de bestuurlijke kwaliteitsstandaarden. De komende tijd zal vooral aandacht uitgaan naar meer cyclisch werken door de onderwijsteams. 

Aanpak en vervolg 
Het is duidelijk wat nodig is de komende tijd. De basis hiervoor is aanwezig en de focus ligt vooral op de implementatie in alle lagen van de organisatie. Onder andere door het verder brengen van onze expeditie (meerjarenstrategie Vonk) in ons onderwijs en verder te werken aan de kwaliteitscyclus. Er zal voortdurend contact met de Inspectie zijn om zo in continue dialoog de voortgang met elkaar te bewaken.