Partnerportret Wilder Land

Wilder Land Daan (links) en Matthijs (rechts)

Het partnerportret vertelt het verhaal vanuit het perspectief van een partner in het Biodivers Perspectief programma. Deze keer Wilder Land.

Partner 

Bedrijfsnaam: Wilder Land
Naam: Matthijs Westerwoudt
Website: Wilder Land

Anders leren kijken naar (on)kruiden 

Wat doet je bedrijf en hoelang al? 
'Vijf jaar geleden wilden Daan van Diepen en ik een bedrijf beginnen waarmee we ‘iets met de natuur’ zouden gaan doen. We hadden nog geen idee wat dat dan zou zijn. Daarom gingen we met een ecoloog praten en zo leerden we we dat de biodiversiteit achteruit holt. Toen we ons hier verder in verdiepten ontdekten we, al wandelend, kamille in de wilde berm. We wisten al wel dat je daar thee van kon maken maar kwamen er vervolgens achter dat die kamille in onze thee uit Egypte komt. Waarom kamille invliegen als het hier als onkruid groeit dachten we toen. En hoe zouden we kamille en andere onkruiden kunnen opwaarderen van onkruid naar gewas, waarmee de agrarische sector geld kan verdienen en hierdoor de biodiversiteit ook verbetert. Naast kamille zijn er vele plantensoorten die groeien als onkruid en ook heerlijk zijn in de thee. Zo is dit bedrijf ontstaan en we werken nu samen met agrarische bedrijven. We hebben vele soorten thee, koude dranken en breiden het assortiment steeds verder uit.'

Waarom zijn jullie aangehaakt bij Biodivers Perspectief? 
'Het is interessant dat het maken en drinken van kruidenthee iets toevoegt aan de biodiversiteit. Wij vinden het erg leuk om het onderwijs hierbij te betrekken want dat geeft ons ook weer nieuwe invalshoeken. Het leuke is dat Wilder Land bij veel verschillende vakrichtingen aansluit om samen te werken. Zo werken we samen met studenten van plantenteelt, akkerbouw, voeding en commercieel ondernemen. De studenten kunnen bij ons aan de slag met een vraagstuk of een opdracht. We zijn benieuwd naar de meningen en oplossingen van de leerlingen en studenten. Zij dragen zo bij aan de ontwikkeling van nieuwe producten en de bijbehorende marketingstrategie.' 

Welke voordelen heeft de aansluiting met Biodivers Perspectief? 
'We hebben samengewerkt met studenten van de opleidingen voeding. Zij hebben een nieuw product bedacht van onze kruiden, namelijk water-kefir. Een heerlijke kruidige en frisse drank zonder alcohol. Productontwikkeling zouden wij elk jaar wel kunnen en willen doen want de mogelijkheden zijn eindeloos. Kamillen kan niet alleen gebruikt worden als voedingsmiddel, je kunt van kamille bijvoorbeeld ook verfstoffen en cosmetica maken.'

Wat heb je er zelf van geleerd? 
'De reacties in de klas vond ik geweldig. Wij openen hun ogen voor de mogelijkheden van de wilde natuur maar zij openen ook onze ogen. Onze manier van aanpakken is ook maar een manier. Ik ben steeds benieuwd naar de invalshoeken die de studenten kiezen. Er zijn zoveel aanpakmogelijkheden, dat laten de studenten mij zien.'

Wat heeft je kijk op je werkzaamheden veranderd? 
'Onze kijk wordt steeds weer uitgebreid. Er is nog veel meer mogelijk met de onkruiden, meer dan wat we zelf bedenken; er is een enorme rijkdom aan mogelijkheden. De mbo-studenten van Vonk lieten dit aan ons zien met de uitwerking van hun product en marketinginsteek; ze hebben allemaal iets bijzonders met de waterkefir bedacht.' 

Wat is het belang van de integratie van biodivers in het onderwijs? 
'Een leerling van een boerenbedrijf heeft misschien eerst geen idee wat er met een kruidenrand langs het weiland allemaal mogelijk is. Wij laten zien dat dit een verdienmodel kan zijn. We laten de leerlingen en studenten zien dat je anders kunt kijken naar de mogelijkheden van de wilde natuur. Kennismaken met de rijkdom van de wilde natuur, een alternatief pad, wat je niet meteen zou bedenken, maar dat het kan en dat je het ook kunt vermarkten. Niet dat iedereen dit pad zou moeten bewandelen, maar als onderwijs wil je natuurlijk een breed aanbod bieden en wij zijn daar dan ook een onderdeeltje van.'