Leskisten biodiversiteit voor alle vmbo-locaties van Vonk

Afgelopen maand zijn op alle acht vmbo-locaties van Vonk leskisten overhandigd waarmee leerlingen op een laagdrempelige en praktische manier aan de slag kunnen met biodiversiteit. Daarnaast willen we met de kisten de natuurbetrokkenheid van de leerlingen vergroten. Deze ‘toren van kisten’ bevat diverse materialen en opdrachten waarmee leerlingen naar buiten kunnen om onderzoek te doen naar hun omgeving.
Een initiatief vanuit de praktijk
Yrina Res, docent-onderzoeker en samensteller van de leskisten, zag de behoefte aan kant-en-klaar lesmateriaal over biodiversiteit in het onderwijs. “De aanleiding voor deze kisten was de vraag waarom we niet meer doen met biodiversiteit in ons onderwijs. Docenten gaven vooral aan dat ze behoefte hebben aan kant-en-klaar lesmateriaal. Dus ben ik aan de slag gegaan om eerst in beeld te brengen wat er allemaal al is aan lesmateriaal. Vervolgens hebben we dat allemaal weten te bundelen en hebben we materialen verzameld waarmee verschillende opdrachtjes kunnen worden uitgevoerd.”
Wat zit er in de leskisten?
De leskisten bevatten verschillende opdrachten en materialen waarmee docenten en leerlingen eenvoudig naar buiten kunnen. Elk thema, zoals water, bodem en wilde bijen, heeft een eigen Wikiwijs-pagina. Hierop kunnen docenten en leerlingen opdrachten vinden en zien welke materialen uit de kisten zij nodig hebben. Daarnaast zijn er rugtassen beschikbaar, zodat leerlingen hun benodigdheden kunnen verzamelen en op pad kunnen gaan.
De opdrachten variëren van het pluizen van uilenballen en het meten van bomen tot het onderzoeken van de waterkwaliteit en het zoeken naar bodemdieren. “Het zijn kleine opdrachten waar je zo mee naar buiten kan,” aldus Yrina Res.
De leskisten zijn vervaardigd door de Stadsfabriek in Alkmaar, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben bijgedragen aan het maken van de ‘hufterproof’ kisten. Deze kisten zijn zo ingedeeld dat materialen eenvoudig te vinden en op te bergen zijn.
Pientere Tuinen: meten is weten
Naast de materialen en opdrachten bevatten de leskisten ook twee sensoren van het project Pientere Tuinen. Arjen Hof, initiatiefnemer van Pientere Tuinen, legt uit: “We willen mensen bewust maken dat het vergroenen van je tuin echt een positief effect heeft. Dat kunnen we inzichtelijk maken door metingen te doen.”
Door deze sensoren in de schooltuinen te plaatsen, kunnen leerlingen zelf ontdekken wat het verschil is in temperatuur en bodemvochtigheid tussen een groen gedeelte en een betegeld gedeelte van het schoolplein. Via een dashboard kunnen zij de data inzien en analyseren.
Biodivers Perspectief
De leskisten zijn onderdeel van het project Biodivers Perspectief. Dit programma creëert een inspirerende en stimulerende leeromgeving voor studenten, docenten, ondernemers en alle andere partijen voor wie natuurinclusief leren belangrijk is. In dit samenwerkingsverband worden gezamenlijk stappen gezet naar een natuurinclusieve landbouw en een biodiverse leefomgeving.
Marrit Rijkmans, projectleider van Biodivers Perspectief, benadrukt het belang van dit initiatief: “Door samen te werken en kennis te delen, kunnen we een toekomst creëren waarin biodiversiteit een vanzelfsprekend onderdeel is van ons onderwijs en onze leefomgeving. De leskisten maken biodiversiteit tastbaar en toegankelijk voor leerlingen, en dat is precies wat we willen bereiken.”
Leren door te doen
Het uiteindelijke doel van de leskisten is om nieuwsgierigheid te prikkelen en leerlingen te laten kijken, voelen en ontdekken. Door hen letterlijk met de natuur in contact te brengen, wordt biodiversiteit tastbaar en inzichtelijk. De kisten bieden een concrete manier om wetenschap en natuurbeleving te combineren, met als resultaat een leerzame én interactieve ervaring voor de leerlingen van Vonk.